Balesetem.hu blog

Nemzetközi zöldkártya

2018. december 28. - Dr. Sziebert Borbála

A zöldkártya

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény szerint a zöldkártya a zöldkártyarendszer országaiban elfogadott, egységes szabványnak megfelelő nemzetközi gépjármű-felelősségbiztosítási igazolvány (kártya). A zöldkártyát a Nemzeti Iroda nevében a biztosítási szerződésnek megfelelően a biztosítók állítanak ki az üzemben tartó számára, a meglátogatott országban megkövetelt gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet meglétének igazolására.Tehát a zöldkártya funkciója az, hogy a másoknak nemzetközi gépjármű forgalomban okozott károk megtérítése céljából a Zöldkártya Rendszer országaiban balesetet okozó üzembentartó a zöldkártyával igazolhatja, hogy rendelkezik kötelező gépjármű-felelősségbiztosítássali fedezettel.

Több európai országban azonban nincs szükség zöldkártyára. Ilyen ország például:

  • Ausztria,
  • Németország,
  • Szlovákia,
  • Szlovénia,
  • Románia.

Vannak továbbá olyan gépkocsival kevésbé látogatott országok, ahol ajánlják, esetleg kötelezően előírják a zöldkártya meglétét, mint például:

  • Bulgária,
  • Görögország,
  • Ukrajna,
  • Oroszország.

Zöldkártya Rendszer

A KGFB szerint a Zöldkártya Rendszer a Nemzeti Irodák közötti megállapodások alapján az ezen megállapodásokban részes országok rendszere, mely rendszerhez tartozó országok hatóságai a zöldkártyában megtestesülő igazolást az országban megkövetelt gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet igazolásául elfogadják.

Európai Gazdasági Térség Zöldkártya Rendszerhez tartozó tagországai:

  • Ausztria,
  • Belgium,
  • Bulgária,
  • Ciprus,
  • Csehország,
  • Dánia (és a Feroer Szigetek),
  • Észtország,
  • Finnország,
  • Franciaország (és Monaco),
  • Görögország,
  • Hollandia,
  • Horvátország,
  • Izland,
  • Írország,
  • Lengyelország,
  • Lettország,
  • Liechtenstein (képviseletét a Zöldkártya Rendszerben és a 2000/26/EK számú irányelv alapján létrejött szervezetekben Svájc látja el),
  • Litvánia,
  • Luxemburg,
  • Magyarország,
  • Málta,
  • Nagy-Britannia és Észak-Írország (a Channel-szigetek, Gibraltár és Man szigete),
  • Németország,
  • Norvégia,
  • Olaszország (Vatikán és San Marino),
  • Portugália,
  • Románia,
  • Spanyolország,
  • Svédország,
  • Szlovákia,
  • Szlovénia,

A Zöldkártya Rendszer Európai Gazdasági Társaságon (EGT) kívüli országai:

  • Albánia,
  • Andorra,
  • Azerbajdzsán,
  • Belarusz,
  • Bosznia-Hercegovina,
  • Irán,
  • Izrael,
  • Macedónia (hivatalos rövidítéssel F.Y.R.O.M.),
  • Marokkó,
  • Moldávia,
  • Montenegró,
  • Oroszország,
  • Svájc,
  • Szerbia (kivéve Koszovó területe, amely ENSZ felügyelet alatt áll),
  • Tunézia,
  • Törökország,
  • Ukrajna.

Rendszámegyezmény

A Rendszámegyezmény az irodák közötti vélelmezett biztosítási fedezeten alapuló többoldalú egyezmény tagállamai, a Nemzeti Irodák között létrehoztak egy olyan megállapodást, amely alapján az egyezményt aláíró országok hatóságai a zöldkártya helyett, a biztosítás igazolásául a jármű forgalmi rendszámát az országjellel együtt elfogadják.

Így amennyiben magyar forgalmi rendszámmal és forgalmi engedéllyel rendelkező gépjárművel külföldre kíván utazni, és a gépjárművön szerepel az ovális mezőben külön elhelyezett országjelzés ("H”), az egyezményben részes országokban, valamint egyoldalú megállapodás alapján Albánia, Bosznia-Hercegovina és Macedónia területén a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet meglétét a magyar forgalmi rendszám és a "H" országjel tanúsítja.

A Rendszámegyezmény tagjai az Európai Gazdasági Térség tagországai, továbbá Andorra, Svájc és Szerbia.

Zöldkártyát megkövetelő országok

A Rendszámegyezmény adta kedvezménytől függetlenül külföldre utazás esetén a zöldkártya sok helyzetben szükséges lehet, ezért minden esetben ajánljuk a kiváltását.

Ugyanis utazás közben áthaladhat olyan országokon, amikben kötelező kiváltani a zöldkártyát az országba gépjárművel történő belépéskor.

Ilyen országok:

  • Azerbajdzsán,
  • Belarusz,
  • Irán,
  • Izrael,
  • Marokkó,
  • Moldova,
  • Montenegró,
  • Oroszország,
  • Törökország,
  • Tunézia,
  • Ukrajna.

Koszovóban más a helyzet. Koszovót ugyanis az ENSZ nem ismeri el független államnak, ami feltétele a Zöldkártya Rendszerbe tagként történő felvételnek. Így amennyiben Koszovó területére kíván utazni, az ország határán határbiztosítást kell váltania.

Ezeken kívül, azokba az országokba történő utazáskor, amelyek nem részesei a Rendszámegyezménynek, illetőleg a zöldkártyát kötelezően megkövetelő országok esetében akkor, ha a jármű üzembentartója, vagy vezetője nem rendelkezik érvényes zöldkártyával, az adott országba való belépéskor, a határon kell az előírt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést megkötni.

Még nincs vége...

Köszönjük hogy elolvasta, ha tetszett, a teljes cikket a Balesetem.hu blogján érheti el. További 4389 karakternyi tudást szeretnénk megosztani Önnel a nemzetközi zöldkártyáról. Ha Ön is érintett a témában, mindenképp kattintson a linkre!

Ha személyi sérüléses közlekedési balesetet szenvedett önhibáján kívül, lépjen velünk kapcsolatba még ma. Segítünk a legmagasabb összegű kártérítés megszerzésében.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása