Ha közlekedési baleset vétlen résztvevője és megrongálódott autója, motorja - esetleg kerékpárja - , valószínűleg ismerős a gondolat, amely azonnal felmerül mindenkiben ilyenkor:
Pénzhez jutni!
Lehetőleg minél hamarabb, hogy helyre tudja állítani a gépjárműben keletkezett károkat és mielőbb újra használatba tudja venni.
A biztosítók pedig ezt az igényt elégítik ki a gyorskárrendezés útján.
Mi a gyorskár?
A baleseti kárrendezés egy speciális formája a gyorskár vagy más néven a megállapodásos kárrendezés. A legegyszerűbb és - ahogyan az a nevében is benne van - a leggyorsabb kártérítési forma, amikor a biztosító készpénzben, a javítási költségek előzetes megbecsülésével teszi meg a kártérítési ajánlatát.
Gyorskárrendezés vagy számlák alapján történő kárrendezés? Melyik a jobb?
Mindkét esetben alapfeltétel, hogy a káresemény egyértelműen beazonosítható, a felelősség kérdése pedig tisztázott legyen.
Gyorskár = kb. 30 nap
Lépései:
- kárbejelentés
- szemrevételezés és kárfelbecslés
- ajánlattétel (15 napon belül)
- ajánlat elfogadása
- kártérítés kifizetése (további 15 napon belül)
"Hagyományos" kárrendezés = akár több hónap
Ezzel szemben a kárrendezés “hagyományos” útja, vagyis amikor a biztosító számlák alapján fizet, a következőképpen zajlik:
- kárbejelentés
- szemrevételezés
- javítás (kártól függően több nap, akár hét is lehet)
- szükség esetén pótszemlék, gépjármű újbóli megvizsgálása
- javításról kiadott számlák és egyéb dokumentáció hiánytalan benyújtása a biztosítóhoz
- 15 napos ügyintézési határidő kezdete
- kártérítés kifizetése
Világos, hogy a gyorskárrendezésnél a kár bejelentésétől számított mindössze kb. 1 hónapon belül hozzájut a vétlen fél a hőn áhított és oly szükséges kártérítési összeghez. Ezzel szemben a számlák alapján való kárrendezés hosszú időre, akár több hónapra elnyúlhat.
Ez alapján logikus és általános választás a károsultak körében a gyorskárrendezés. Sajnos azonban a gyorsaságnak bizonyos esetben hátrányai is vannak.
Ugyanis a kézhez kapott kártérítés csökkentett összegében jelenik meg. Ez az összeg gyakran meg sem közelíti a javítás tényleges költségeit.
Miért alacsonyabb a kártérítési összeg gyorskár esetén?
Először is azért, mert az ilyen módon felajánlott kártérítési összeget a biztosító áfa nélkül fizeti meg. Áfát ugyanis a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény alapján csakis abban az esetben számolhat fel a biztosító, ha az ügyfél az előbb ismertetett hivatalos utat választja és a helyreállítás költségeit szabályszerűen kitöltött számlákkal igazolja.
Másrészt pedig az előzetes kárfelbecslés miatt. A tényleges kár gyakran csak az autó javításának megkezdésekor, nevezetesen a “megbontáskor” látszik. Ilyenkor van szükség a pótszemlékre és újabb vizsgálatokra. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény 32/A §-a pedig kimondja, hogy amennyiben az ügyfél a gyorskárrendezés útját választja csak az előzetes kalkulációban szereplő nettó összeget kaphatja meg.
Tehát függetlenül attól, hogy a kár a becsültnek akár sokszorosa - a biztosító csak ennyit fog fizetni.
Továbbá a biztosítók által előszeretettel alkalmazott gyakorlat, hogy a cserére szoruló alkatrészeket “értékemelkedésre” hivatkozva jelentős összeggel avultatják. Ebben az esetben érdemes megtámadni a biztosító döntését és például egy másik gépjármű műszaki szakértőt alkalmazni.
De nem a gyorskárnál!
Itt ugyanis erre sincs lehetőség. Így még kisebb lesz az eleve karcsú összeg.
Mennyi is?
Általában a teljes kár 20-40%-a...
Egy fontos szabály!
Gyorskárnál nincs másodszor. Ha beleegyezik a biztosító által felajánlott, előzetes kalkuláción alapuló összegbe és megköti vele a megállapodást, akkor ezzel együtt lemond a jövőben felmerülő összes lehetséges igényéről.
Márpedig a fentiek alapján láthatjuk, hogy igen nagy eséllyel nagyobb pénzösszegre lenne szüksége a javításhoz, mint amennyit így kézhez kap.
“Káros” következmények
Egyik és talán legsúlyosabb következménye a jelenlegi szabályozásnak, hogy a károsultak a hivatalos márkaszervizekkel szemben kénytelenek a sokszor számla nélkül dolgozó, de jelentősen olcsóbb műhelyeket előnyben részesíteni, ugyanis az alacsony kártérítési összegből az előbbit nem tudnák kifizetni.
Bár körülbelül 10 éve voltak kezdeményezések, melyek a gyorskár eltörlését szorgalmazták, azonban végül nem valósult meg törvénymódosítás. A gyorskár maradt.
Végszó
Mindezek fényében elmondható: ha Önt baleset érte, érdemes alaposan mérlegelnie a káreseménytől függően, hogy melyik utat válassza.
Könnyen lehet az is, hogy az adott helyzetben Önnek nagyobb szüksége van a pénzre, mint arra, hogy kivárja a később kézhez kapható, de magasabb kártérítési összeget. Ilyen esetről beszélhetünk például akkor, ha idősebb autó sérül meg a balesetben.
Minden eset egyedi és olykor nehéz átlátni, hogy mi is lenne a legmegfelelőbb döntés. Ha profi segítségre van szüksége: forduljon hozzánk bizalommal!